2013. december 26.

World of Warcaft Vagyonosodási Vizsgálat 2013

Eric Dekker, a The Golden Crusade blog írója ebben az évben is elkészítette a Nagy Vagyonosodási Vizsgálatot. A tavalyi évhez hasonlóan ismét szemezgetünk a rengeteg adat közül. A statisztikák kedvelői most lubickolhatnak a számok tengerében. Elemezgessünk hát és theorycraftoljunk egy jót az eredményeket a délutáni kakaó mellett.

Előre szólok, hogy a legtöbb eredményt józan paraszti ésszel meg lehetett jósolni előre.
A cikk végén természetesen az a végkövetkeztetés születik, hogy aki AH-zik az gazdagabb, mint aki nem. Találni azért néhány érdekességet, pl ki ne szeretné tudni, hogy mennyi pénze van egy PVE beállítottságú játékosnak, aki csak időnként AH-zik?




tl;dr verzió:

  • A játékosoknak átlagosan 472,979 aranya van, mégpedig 100,000 gold körüli medián értékkel. Ha már említettük a középértéket említsük a többit is: Az első negyed (vagyis a „legszegényebb” 25%) 25,000 gold, míg a harmadik negyed (75%)  325,000 gold.
  • 80,8%-uk, azaz 3,133 ember ennél kevesebb golddal rendelkezett a kérdőív kitöltése pillanatában.
  • 74,9% - 25,1% volt az US-EU arány az amcsik javára.
  •  Átlagosan 6 évvel ezelőtt nyomtak rá először az Enter World gombra.

A tavalyi eredményeket bemutató cikket nem olvasók számára álljon itt néhány információ magáról a vizsgálatról. Eric Dekker immár harmadik éve kéri a WoW játékosok segítségét egy kérdőív kitöltésében. A kérdőív főként a játékosok ingame vagyoni helyzetére kíváncsi és ezt veti össze a játékon belüli szokásaikkal.

A kérdőívet kitöltők közé óhatatlanul is keveredhetett pár rosszakaró, nevezzük néven őket, Trollok. Az eredmények megállapításánál éppen ezért rostálni kellett a beküldött kérdőíveket.

Eric nem vette figyelembe például azokat a válaszadókat, akik
  • saját bevallásuk szerint
  • több mint 10 éve játszanak, vagy 
  • több mint 100 millió goldon csücsülnek. 
Ezen kívül a felmérés csak az US és EU realmeken játszók adatait tartalmazza.

Mivel a World of Warcraft 9 éve létezik (2004-ben jelent meg), ezért 10 éve játszani a játékkal teljességgel lehetetlen.

Összesen két kitöltő volt, aki nem US vagy EU realmen játszik, ezért ezt a két kérdőívet kihagyta a vizsgálatból. A két játékos egyébként egy koreai és egy kínai felebarátunk volt.

A birtokolható gold határát azért húzta meg 100 milliónál, mert maximum ennyi gold tárolható egy accounton, vagyis ennyi a gold cap / account. (50 karaktert lehet egy accounton létrehozni, ha mindegyik saját guildbankot csinál akkor karakterenként 2 millió golddal számolhatunk). Ahol tehát 100 milliónál nagyobb összeg szerepel, ott joggal lehetett feltételezni az elírást vagy a profi goldfarmer tevékenységet, ezért a szűrőn fennakadók kérdőíveit nem vette Eric figyelembe.

A fenti három kritérium bevezetésével az összesen 3912 beküldött kérdőívből 3878 kérdőívre szűkült a kör. Ekkora mérési tartományból alakultak ki a lenti adatok. Ez bőven kevés ahhoz, hogy általánosítsunk a teljes játékosállományra, ám mégis helytálló következtetéseket vonhatunk le az adatokból.

A kérdőívet október 28 és november 10 között lehetett kitölteni és beküldeni.
A WoW iránt érdeklődők könnyen belefuthattak a felhívásba, hiszen a közismert releváns oldalakon, a közösségi oldalakon, gold blogokon és redditen is bele lehetett futni Eric felhívásába. Fontos megjegyezni, hogy a kapott eredményeket erősen befolyásolják  a gyakorlott AH kereskedők, azaz a valós adatoktól erősen felfelé húznak. Ez magyarázható azzal, hogy a játékosok nagyobb része nem szentel időt (vagy csak igen keveset), hogy kedvenc játékuk híreivel kapcsolatban naprakészek legyenek, viszont a játék gazdasági része iránt érdeklődő (és minden bizonnyal fórumokat/blogokat rendszeresen olvasó) játékosok biztosan belefutottak a kérdőívbe és kitöltötték azt. A játékosok ezen rétegére jellemző, hogy akár nagyságrendekkel több aranyuk lehet, mint Átlag Pistinek, és ez befolyásolta a kapott végeredményt.

Magyarul: arányaiban nézve a WoW goblinok száma elenyésző a játékosállományhoz képest, de a felhívásra mégis könnyebben találhattak rá, mint az átlagos játékosok – ezért (egy kis túlzással) a kimutatás inkább szól a gazdagabb WoW játékosok vagyoni helyzetéről, és semmiképp sem átfogó.

Nagyon nehéz nem megjátszani a ziccert és párhuzamot vonni a 2013-as magyarországi átlagkeresetként kihirdetett nevetséges számmal. Itt a példa arra, hogy játék és valóság mily egyező is lehet. A milliós létszámú minimálbérest is képes felhúzni az ilyen-olyan ígérgetéssel/tevékenységgel vagyonra szert tevő  felső elit. Na de ne kalandozzunk el.

Az előző évi jelentéshez hasonlóan a grafikonok előtt jöjjön ismét az összefoglaló, hogy ne kelljen annyit tekergetni a lap tetejére:
Innentől vegyétek úgy, mintha a legtöbb mondatot így kezdeném: „A kitöltők válaszai alapján…”

A játékosoknak átlagosan 472,979 aranya van, mégpedig 100,000 gold körüli medián értékkel. Ha már említettük a középértéket említsük a többit is: Az első negyed (vagyis a „legszegényebb” 25%) 25,000 gold, míg a harmadik negyed (75%)  325,000 gold.

A lenti táblázatban Eric szemléltette az US-EU játékosok vagyoni helyzetét feltüntetve, hogy átlagosan mennyi pénzük van a játékosoknak (zárójelben pedig, a végeredményül kapott átlag gold értékhez mért eltérést)
 

Amint az jól látszik, az EU playerek jóval gazdagabbak az US szerveren játszó társaiknál.

 

Játékidő


A válaszadók átlagosan 6 éve játszanak. Ez – mondhatjuk – megegyezik a tavalyi eredménnyel. Természetesen egy éves eltolódás figyelhető meg a tavalyi kimutatáshoz képest.


 
Ha megengedjük magunknak, hogy az összes WoW játékosra vetítsük ezt az eredményt, akkor a jól ismert szállóigét kapjuk; Haldoklik a WoW! A játék az utóbbi 2-4 évben hadilábon áll a játékosok megtartásában (azaz fogyunk gyerekek), de a régi veteránok továbbra is lojálisak maradnak a játékhoz. Ez természetesen korántsem minősül reprezentatív adatnak, hiszen a veteránok rendszeresen látogatnak WoW-specifikus site-okat és sokkal nagyobb eséllyel botlottak bele a kérdőívbe, mint a játékot csak 1-2 órás kikapcsolódásra használó játékosok. Vajon ezt még hányszor fogom leírni?

Ha a játékkal töltött éveket vetjük össze a birtokolt gold mennyiségével kijelenthetjük, hogy minél régebbi a játékos annál inkább több pénzt szeretne magánál tudni.
Nincs ebben semmi érdekesség, ha kicsit belegondolunk egy játékos gondolkozásába.
Az első években minden új, minden jó, és maga a játék a lényeg. Senki sem azért kezd el wowozni, mert ő goblin akar lenni és majd jól valódi alt-hadsereget készít maxos szakmákkal. Viszont ahogy telik az idő egyre unalmasabbá válik a küldizés/raidelés/pvpzés mókuskereke és más szórakozás felé néz a játékos, hisz magát a játékot imádja… csak a szufla fogyott el kicsit. Elkezd hát mountokat gyűjteni, petekkel harcolni stb amihez pénz kell. Amit vagy kitermel vagy megvesz.



Vagyoni eloszlás

 
A tavalyi kimutatásban Lorenz-görbe és Gini- index segítségével szemléltette Eric a játékosok vagyoni helyzetét, de már akkor is érezhető volt, hogy ez nem volt igazán jó ötlet.
A két diagram teljes népességre vonatkozik, Eric viszont elég szűk rétegből vette a mintát, emiatt felesleges erőltetni a két diagrammot.
Ehelyett táblázatban hasonlította össze az elmúlt három év eredményeit.

KLIKKRE NŐ!

Ahogy az várható volt, ahogy a játék öregszik úgy lesz mindenkinek több aranya.
Ez sokszor előforduló téma a fórumokon és népesebb blogokon. Valóban lapátolják a goldot az aktívan játszó játékosokba (daily questek, Timeless Isle és az örökké goldot dobó táska a bossokból, hogy csak a legáltalánosabb pénzforrásokat említsem).

Igaz ugyan, hogy a tavalyi évhez képest kicsivel többen vannak akik, 10,000 goldnál kevesebb pénzzel rendelkeznek, de mind 10,000-es, 100,000-es és az 1 millió goldos tartományban továbbra is csökkenés figyelhető meg. Ilyen kis mintavétellel nem lehet biztos következtetéseket levonni, tudjuk be a WoW játékosszám erőteljes csökkenésének.

A százalékokat nézve tehát az előző évekhez képest csökkenés figyelhető meg, mégis több pénzük van a játékosoknak ha összevetjük az eredményeket a 2012-es és 2011-es adatokkal.
A képzeletbeli négy részre osztott kör ¾-ed részére igaz ez az állítás.
Az első negyed (fent említett „legszegényebb 25%”) teljesít csak rosszabbul a tavalyi évhez képest.

Hatásvadász módon kijelenthetjük, hogy a WoW játékosok ¾-e jobban él mint egy vagy két éve! Köszönjük Ghostcrawler! Szavazzuk meg az ország Lead Designerének!

Még egy észrevétel a táblával kapcsolatban:  bár általánosságban a játékosoknak több pénze van, de az átlag játékosok és a nagyon gazdagok közötti szakadék tovább szélesedett.

 

Külső források


A továbbiakban azt vizsgáljuk meg, hogy a válaszadók honnan szerzik ötleteket/információkat és, hogy milyen eszközöket vesznek igénybe az aranyszerzéshez.


A kérdőív felsorolt néhány weboldalt és más lehetőségeket. Eric arra volt kíváncsi, hogy alanti lehetőségek közül melyikkel és milyen gyakran élünk.



  • Usage: a 2013-as felmérésben részvevők hány százaléka használja az adott médiát.
  • Average (Difference): Az adott médiát használók átlagos vagyona (zárójelben az ezévi átlagértékhez mért eltérés százalékosan)
  • A 2012 és 2011 oszlopokban pedig az előző évek eredményei láthatók.

Rögtön egy érdekes adat. A válaszadók 48%-a válaszolt úgy, hogy egyik felsorolt információszerzési lehetőséggel sem él. Ez a 2012-es 18%-hoz képest 30%-al több.
Nem meglepő, hogy ezeknek az embereknek kevesebb az átlag goldjuk, a felmérés átlagához (472,979g) képest 32%-al kevesebb.

Ha gold blogot olvasol akkor több goldod lesz!!! – Ezt a világklasszis megállapítást mi sem bizonyítja jobban, mint, az, hogy akik The Consotiumot, JMTC-t és gold blogokat olvasnak, steameket és podcastokat néznek/hallgatnak rendelkeznek a legnagyobb átlag gold értékkel.

MMO Champion és a két reddit oldal olvasóinak valamelyest több pénzük van a 2013-as átlagnál (472,979g), viszont a Wow Insideres Gold Capped rovat olvasói és a Google+ WoW Gold Making  közössége az átlaghoz képest kicsit rosszabbul teljesített.

Különösen érdekes eredményt értek el a valamilyen fizetős gold guide-t megvásárlók.
Az ember azt hinné, hogy ha már pénzt adnak ilyenért, akkor kőgazdagok akarnak lenni (és lesznek is). De inkább valószínű, hogy kezdőkről van szó és csak a megtetszett mountra akarják összeszedni a pénzt minél gyorsabban  az illegális eszközöket mellőzve.
Az átlagként kijött 268,159 goldjuk 43%-al marad el a felmérés végén kapott átlagtól (472,979g).

 

Használt addonok/segítségek


A kérdőív egyik újdonságát köszönthetjük a pénzcsináláshoz használt eszközökben.
Az alábbi táblázatban láthatjuk, hogy a válaszadók hány százaléka használja az adott eszköz, és, hogy mennyi pénzük van átlagosan (zárójelben a 472,979 aranyhoz mért eltérés).



A táblázatot böngészve ismét feltalálhatjuk a spanyol viaszt: ahhoz, hogy játékban maradj a goblinok világában szükséged van az addonokra és egyéb segítségre. Az addonok helyes használata minden ember vagyonára jótékony hatással volt. A TradeSkillMaster veri a mezőnyt. No persze nem azért mert nagyon jó reklámot kapott a többi addonhoz képest, de tény, hogy minden új goblinnak azt tanácsolják, hogy szánjon pár napot a nagyon bonyolult ám rendkívül jól megcsinált addon betanulására. Az Auctionator sokkal átláthatóbb és mondhatni, hogy az Átlag Goblinok kedvenc addonja. Aki csak felszínesen akar belemenni a pénzcsinálásba, annak ezt az addont ajánlom.

Az Auctioneer – a nagy öreg – Eric szerint elképzelhető, hogy inkább a casualabb játékosok használják. Engem igazából meglep, hogy egyáltalán még létezik az az addon.
Vendor search-ön kívül semmire sem használtam, mert van vagy jobb vagy átláthatóbb megoldás az Auctioneernél.

Mielőtt rátérnénk az illegális csúnyaságokról készült statisztikára, nézzük meg, hogy a válaszadók milyen a játék mely aspektusait preferálják.

In-Game aktivitás



A lenti két táblázatból olvashatjuk ki, hogy a 3,878 válaszadóból hányan pve/pvp-znek, pet harcolnak stb. Valamint a második táblázat összehasonlítja a különböző tevékenységek és az azt végzők átlagos vagyonát és vagyonuk a végeredményül kapott átlaghoz mért eltérését

KLIKKRE NŐ!
KLIKKRE NŐ!

Amint azt szemfüles olvasók kiszúrhatják: aki AH-zásnak és goldszerzésnek szenteli az idejének nagy részét furcsa mód gazdagabb, mint aki nem goblinkodik annyit.


Underground WoW


A 2012-es kérdőív másik újdonsága a szabálytalánságok gakoriságát firtató kérdés.
Eric ebben ez évben is kiváncsi volt arra, hogy a válaszadók visszaélnek –e - és ha igen milyen gyakran - a tiltott módszerekkel.
Aki nem szeretett volna nyilatkozni, választhatta a „No Answer” opciót.

Az összefoglaló táblázat oszlopai a következők:
  • A játékosok hány százaléka él az adott szabálytalansággal
  • Ezen játékosok átlagos vagyona
  • Előző érték viszonyítása a végeredményül kapott átlag gold értékéhez (472,979g)

KLIKKRE NŐ!


A legszembetűnőbb változás a tavalyi évhez képest, hogy a botolás helyett a gold vásárlás a leggyakoribb „tiltott” tevékenység a játékosok közt. Azok közül, akik naponta használnak illegális eszközöket a botolás volt a legnépszerűbb. A válaszadók 0,6%-a botol minden nap.
Természetesen azok akik sosem éltek vissza a szabályokkal sokkal kevesebb golddal rendelkeznek, mint azok, akik engednek a csábításnak.
Sajnos pontosabb következtetéseket nem lehet levonni a fenti táblázatból, mivel kevesen voltak olyan bátrak, hogy bevallják, hogy bűnöznek. Az egyetlen biztosan helyálló következtetés, hogy a csalók lubickolnak a goldban.

 

Konklúzió


A 2013-as évben beküldött kérdőívek száma messze elmarad a tavalyi évhez képest (több mint 11 ezer), mégis elegendő adat állt Eric rendelkezésére, hogy körvonalazni tudja a WoW játékosainak anyagi helyzetét. Ahogy az várható volt, mindenki jobban áll, mint egy éve – a kérdőív nem is ennek megállapítására készült, inkább a statisztika szerelmesei csemegézhetnek belőle.

A régebbi játékosok (értsd: legalább két kiegészítő óta játszanak) joggal érzik, hogy a játék egyre határozottabb léptekkel halad a kifutás felé. Szándékosan kerülöm a „Haldoklik a WoW!” szállóigét, mert azért ennyire nem rossz a helyzet. De a sok más játékot megjárt emberek felfedezni vélhetik az MMO-k tipikus (és hibás) húzását amikor azok elkezdenek gyorsulni a lejtőn. Nevezetesen azt, amikor mindenfélét hozzávágnak a játékosokhoz, aranyat, itemet, könnyítéseket – A „Mindegy csak maradjatok pls!„ mantrát csikorgatva a fogaik közt, miközben az aktív accountok csökkenő számát követik izzadó homlokkal azon imádkozva, hogy meg ne csörrenjen a mellettük lévő BOSS feliratú vörös telefon.

A legnagyobb gond ezzel mégis az, hogy a jónép hozzászokik a könnyű élethez és felháborodik ha a jövőbeli újítások akár csak minimálisan is próbálnák visszaterelni a dolgokat egészséges mederbe. Jön egy rendkívül ígéretes kiegészítő és szegénynek már most viselnie kell egy halvány „Another Fail” matricát – pusztán azért, mert rosszul kezelték annak idején a játékosok fogyását és a maradók megtartása érdekében a kelleténél több fórumon whine-olóra hallgattak és lebutították a játékot.

A Warlords of Draenor nem fogja megrengetni a világot, nem fog csodát művelni.
Letudja a maga két-három hónapját ami a megjelenés utáni visszatérőket illeti, aztán ismét elkezdenek fogyni a játékosok. De ez egy másik cikk témája…



Még jelentkezem…

0 comment:

Megjegyzés küldése